Jul och nyår

Det har hänt så mkt kul, under dessa veckor jag inte skrivit...

julen har ju varit, blev en mysig jul trots bedrövligt väder! Älskling var ju med i år och firade med min släkt eller iaf delar av den.. vi hämtade han den 23 dec och eftersom han kom vid 5 tiden tyckte vi att vi kunde gå å handla lite så länge.. och visst hittade vi lite julklappar fast vi eg var färdiga..!
På kvällen den 23 var det ju naturligvis uppesittarkväll med bingolotto och mormor och morfar.. mysigt som vanligt med massa fika och godis.. ingen av oss vann.. (nähä??)

Vi somnade när julafton hade blivit till och gick upp vid 9 för vi skulle till min "extramamma" och fdgranne... hade fått varsin morgonpacket av mamma... jag fick ett fint diadem som ja både hade på julafton och även nyår. Patrik och även min bror fick en julslips som spelade bjällerklang:)

Vi gick till gunsan och där var ju även min gudfar och hans familj.. gulliga alice är bara för söt! Vi fick förlovningspresent av dem, helt oväntande.. var en skål som är lokalt gjord där ja kommer ifrån och champange! Blev jätteglad! Tack för denna överaskning som då inte var en julklapp:)

Vidare till mormor å morfar där mammas syskon och delar av familj skulle komma.. kom bara 4 kusiner av 9 men 2 av de andra har egna familjer..  vi blev dock fullt hus (tror vi var 17 st) och morfar hade fått låna hem bord för bordet räckte inte! Jag hamnade jämte min kusin tess och hennes tyske pojkvän som ja träffade första gången där! För att inte bott i Sverige så talade han väldigt bra svenska! Så om man vill kan man verkligen lära sig det språket, och då har han ändå inte tagit svenskalektioner! Han talade mkt bättre än många andra invandrare här i Sverige som har bott här i många år.. ja säger skärpning till dessa - det går att lära sig!

Maten var naturligvis klassiskt julbord (som alltid) och också gott.. kanske ska skriva ochså att ja satt också jämte min moster och vi hade vårt lilla hörn där för vi var de enda på hörnet som drack snaps och ibland var vi efter och ibland var vi före när det gäller snaps! Och visst blir man lite gladare av sånt där.. ja blev så glad att ja tog fel bestick och åt med min mosters:) Detta skrattade vi länge åt...

Min andra moster (den yngsta av syskonen) frågade min moster jämte mig vad hon skulle få i julklapp (vi hade ju inte öpppnat paketen ännu)... hon svarar något bryskt och väldigt snabbt : Määhhh,, det vet vääl inte ja!! Madde som min andra moster heter... säger nähhää men vad får du då? Moster svarar väldigt kort och lågt: ...en jacka...... och en skjorta.... :)
Det kanske inte låter så roligt me ndet var fruktansvärt roligt och när mamma och mina mostrar kommer igång ja då förstår ni att  man alltid har gapflabbet i närheten för alla är lite småflummiga och särksilt när de druckit lite:) I år kom ja å tess på att alla är så lika varandra, särskilt mamma och den äldre mostern eftersom dessa två är tvåäggstvillingar... men iår hade de nästan likadan färg på håret vilket då inledes en diskussion om vem som färgade håret först... min morbrors fru föreslog att de kunde köpa familjepack:) tydligen så var mamma först med den hårfärgen så det är väl bara att tro på det:)


Kalle Anka kom sedan efter maten och Tess pojkvän från tyskland hade aldrig sett det så det va lite kul!
Efter det kom tomten (mamma?:))  och därefter  lämnade  vi sällskapet för en promenad och sedan  kom även tomten till oss, som bestod av johanna och mamma:)
Fick massa bra saker som veromoda presentkort (blev en vårjacka på a6), underkläder och sockar, kalender, tröja, handdukar,jättefina påslakan, armband, hemgjord duk av mormor och mkt mer som ja inte kommer på nu... men den STÖRSTA paketen fick jag när vi åkte upp... det var en hushållsassistent som ja fick från min familj, hade önskat mig en sådan så nu kan vi baka i stora lass!!!! Tack för det!!
Vi gav mina föräldrar biljetter till rapshody in cirkus som nu går i helgen, ska bli spännande och se om det var bra eller inte..

Så var den julafton över , återstod bara lite gröt och se lite på tv,, men ,MKT DÅLIGT gjort av SVT som tagit bort SVENSSON SVENSSON från tvtablån!! julafton försörd nästan ju!! hm

På juldagen fyller min bror år så vi gav han presenter och vi åt mat ihop.. på kvällen kom släkten hem igen och julmat igen, är en tradition då bror fyller år då.. hade kul då också, men vi valde mellan att va hemma, gå till bror och hans gäng eller gå till brors lya och kolla in en film på hans projektor... vi valde det senare.. vi hade också en del att prata om så det kändes bra att kunnna göra det!

Resten av veckan (åkte hem på fredan) tog  vi det bara lugnt och det va  så skönt! Hade jobbat veckan innan och haft en fullspäckad höst vilket va då skönt med helledigt!

På fredan öppnade vi mer presenter, ja hade ju inte öppnat från patrik.. fick en tröja, underkläder och produkter från lusch... men blev lite otacksam för ja ville verkligen ha VARMA vantar.. Bh som han köpte ville ja inte ha så den fick vi tillbaka pengar på.. tröjan var fin men vet inte om ja gillar färgen men har beslutat mig för att behålla den.. och lusch produkten va lite rolig för att när vi fick i nian dan efter var det halva priset på den... så va gör man, går in å byter så klart! Så då hade ja lite pengar över av patrik så då kunde ja köpa varma och dyra hanskar också så nu är man mer än nöjd:)
Patrik fick ett spel av mig "lika par leka bäst" och även myskläder, mjuiksbyxor från intersport  och en gosig tröja från HM...
Fick vantar, halsduk och mössa från patriks mamma men tror kanske ja byter det också... har likadana vantar tex... så denna jul har ja bytt mkt, en paket från mamma, en från patrik och en från patriks mamma:) Hm otacksam?? nejdå men mina julklappar skall vara såna som går att använda om det inte gör det tycker ja det är onödigt och byter dem.. om man inte använder dem är som att kasta dom i sjön, då kan man lika gärna skicka ner pengar till barnen i AFRIKA!

Nyår kom också och det va en bra fest och johanna blev väldigt på g efter två "hot n sweet", en cider, vin till maten och också snapsa.. jisses! Men det va supergod mat och tårta! Och även kom det fytverkerier! Väldigt mysig nyår och det är inte alla gånger man är så uppklädd när man är på BARacken! men va hjälper det när man ser ut som ett fyllo när folk tar kort på en.. men ja får väl skylla mig själv.. nykter är bäst? eller? Njaa ja hade skitroligt ja!


Nu orkar ja inte skriva nåt mer och ni orkar inte läsa mer tror ja...för att sammanfatta jul och nyår så var det supersköna veckor!!!

Saknar er redan ni i min familj och by!!
Bamse, du gör mig så jätteglad för du är så fin och snäll! Och lite busig:)

Patrik, du vet vad ja vill, ja hoppas ja vet va du vill... älskar dig..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback