Påarps gård med hela morsans släkt

Vi har tre 50åringar i släkten detta år, vilket är far, min morbror och min mosters man. Detta måste naturligvis firas! Mormor oc morfar gav 50åringarna i present en hemlig resa. Vi andra visste naturligvis vart vi skulle men i flera veckor har 50åringarna nyfiket försökt komma på vart vi skulle med diverse bra och dåliga knep.

Min mosters man hade garderat sig och packat en väska full med diverse saker man kunde tänka sig behöva - däribland badkläder..
Pappa hade en lista där han trodde att han skulle få åka luftballong. Andra alternativet dock var "fångarna på fortet grejer", så det var ju nästan rätt.

Vi började dagen kl 14 och alla var där i tid. Mormor hade köpt bullens korv och inte hade den stått där ett år som bullen s korv brukar få stå hos mormor. Hon var allt lite orolig att den inte skulle smaka så bra nu när korven inte fått konservsmak:) hehe skämt å sido, alla åt med glada munnar. Mormor tyckte dock 50åringarna såg bleka ut så morfar bjöd frikostligt på öl å snapsar så att de skulle kunna få slappna av!

Det va kul å träffa släkten, var jättellängesen. Pappa undrade vem Emil hade med sig - det va nån gulblond tjej... Det var min kusin tess som inte pappa kände igen:)
Var roligast att träffa Sofie och Tess då det inte händer varje dag. Tess hade ja nog inte träffat på hm två år?? Det får allt bli oftare tycker jag!

Efter lite korv å dricka, bar vi avi  en konvolj av fem bilar, varav vi var ledarbilen då vi hade vägvisarmorfar med oss. Vi tänkte vi skulle förvirra 50åringarna lite så vi åkte till Tranemo och Hagatorpet och stannade där. Pappa var här övertygat (liksom min morbror) att de skulle få flyga luftballong. Men inte kom det nån luftballong, bara min moster som hade hämat sin ena son i Limmared. Han hade vart på Liseberg.
Nej här gick det ju inte att stå, så vi åkte vidare, och vi åkte nog på världens krokigaste väg, serpentinväg eller vad!
Men efter ett tag eftet en felkörning kom vi fram till vårt mål - påarps gård.

Vi togs emot av han som skulle gå med oss i rundan som tog 1,5 timmar.  Vi började gå och himlen öppnade sig... Ösregn hela vägen hade vi men va gör det ? var varmt å alla va på gott humör!

Vi delades in i lag, 50åringarna för sig. Jag hamnade i lag två som bestodav kusin Johan, mormor, min äldsta moster och min morbros fru.

Första grenen av denna femkamp var pilbåge, en som ser ut som robin hoods. Här lyckades morbror skjuta 40 p vilket gjorde att de vann denna gren. Johan sköt och fick 10 p.. min brorsa sköt också men han sköt av sin klocka, hur det nu gick till:)

Man fick inte veta vilken gren som kom innan man bestämt vem som skall göra, så nästa gren, blev detr bestämt att jag skulle göra åt mitt lag. Men va innebär grenen tro?
Jag började skratta när ja såg det! Även min moster. hrm hrm.. Jag skulle alltså skjuta lerduvor, vilket jag aldrig gjort tidigare!
Det gick ju bra. första skottet va ja aningen för tidig och ja var heller inte med på kraften bössan hade så det kändes som att ja kastades bakåt 5 meter, hrm jaa eller 5 cm:)
Andra å tredje skotten var bra  jäkligt bra, men tyvärr åkte duvorna fel, å de klarade sig. 0 p till oss:(
De andra lagen fick förvisso också 0 p. morbror klarade en, men han tävlade inte med laget då.

tredje grenen var att slå ner med spik med så få hammarslag som möjligt. Här vann faktiskt min yngsta moster - hon som sa att hon inte kan sånt:)

fjärde grenen var kast med yxa. Tjejerna fick den lilla yxan,vilket visade sig vara svårare. <men lagen tog lite poäng ändå. mitt lag tog 50 p.

Sista grenen, var att skjuta med blåsrör... å det blev spännande.! Mormor ville inte göra så johan fick göra och han sköt så bra att vi kom upp på förstaplaceringen med 575 poäng eller nåt. Men 50åringarna var kvar och det blev en rafflande fight. Mosters man fick skjuta eller blåsa och han va tvungen att ta 400 poäng eller nåt. Han börar försiktigt med 25 p. Två pilar kvar eller va det är. Sedan så skjuter han 200 p,, å sista pilen....... 200 p... 50åringarna som redan vart malliga under hela rundan blev om än ännu mer malliga när de vunnit!

Nåväl alla ville in fort som tusan för det regnade mkt, så vi sprang in och bytte om och väntade på maten som var grillbuffe. Det var jättegott.. Å trevlig. Satt jämte Tess, Andree, morfar, pappa och gunnar. Jag å tess pratade mkt om skolorna och norrland å tyskland. Visste ni tex att eleverna i skolorna i tyskland har lov olika pga att om de hade de samtidigt skulle det bli kaos på autobahn?:) Det fick ja lära mig i går.

Well well efter denna lyckade eftermiddag och kväll var faktiskt alla jättetrötta så alla åkte hem till sitt efter middan..

Tack mormor och morfar för denna braiga ide!

Patrik va fint du hade skrivit, älskar dig! Saknar dig som 17!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback